C.V. Nannie Delsing |
Home interimmanagement Wie is Nannie Delsing? Smeuïge verhalen Logo en kaarten Contact Home mens en beeld |
Loopbaan
Bestuursactiviteiten Opdrachten als zelfstandig ondernemer. Ik hou van variatie in mijn werk, dat is een van de redenen dat werken als
"zzp-er" me prima bevalt. Ik ben ook nieuwsgierig naar hoe een
organisatie of een vakgebied in elkaar zit en "werkt". Ik zal daarom
niet gauw "nee" zeggen omdat ik tegen een nieuw vakgebied aankijk,
dat vormt juist een uitdaging. En laten we eerlijk zijn: om leiding te geven
heb je minder vakinhoudelijke kennis nodig dan om het vak uit te oefenen. Voeg
daarbij dat ik graag en goed luister naar vakmensen (en slimme vragen weet te
stellen) en dan zal een van mijn motto's duidelijk zijn: als ik foute
beslissingen neem, dan heb ik niet goed naar jullie, de vaklui, geluisterd. En
inmiddels heb ik zo flink wat ervaring in een veelheid aan vakgebieden
opgedaan.
Kwaliteitszorg en levensmiddelen (en dan specifiek zuivel) zijn de vakgebieden waarin ik
vanuit mijn loondienstfuncties veel ervaring heb. Samen met een van mijn vroegere
leidinggevenden en hoogleraar Prof. Ir. Marcus van den Berg heb ik er een boek
over geschreven: "Kwaliteit van levensmiddelen". Ook
heb ik trainingen over het EFQM/INK-model
(kwaliteitszorg) gegeven. In een begeleidingsopdracht heb ik zo'n 20
medewerkers in een levensmiddelenbedrijf geselecteerd en begeleid bij
hun
opleiding voor en overgang naar een nieuwe en veel verder
geautomatiseerde productieomgeving. En het beoordelen van en adviseren
over een kwaliteitszorgsysteem of –laboratorium
in de levensmiddelenindustrie komt ook in mijn opdrachten terug. Bij gemeenten
en provincies heb ik functies vervuld als teamleider Informatievoorziening,
afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling, programmamanager Wegen & Kanalen,
hoofd Facilitaire Zaken, sectorhoofd Grondgebied en Juridische Zaken,
teamleider Economie & Grondzaken en afdelingshoofd DMS. De inhoudelijke
opdracht betrof meestal het herstructureren van (processen binnen) een
team/afdeling en het beter laten samenwerken en/of coachen van medewerkers.
Geregeld was/is ook de opschoning van de financiële aspecten een expliciet
onderdeel van de opdracht. Uiteraard speelt ook het overleg met politiek
verantwoordelijken (wethouder/gedeputeerde) een rol, soms een grotere soms een
kleinere. Loondienst Direct na mijn universitaire opleiding tot levensmiddelentechnoloog ben ik als hoofd produktontwikkeling MONA (ja, de toetjes) begonnen. Net 24 jaar oud, als eerste vrouw in een niet-secretaresse-positie en meteen leidinggeven aan 3 personen waarvan er 2 aan de wieg van MONA hadden gestaan. Een ervaring die me veel meer gevormd heeft dan ik toen beseft heb. Ik vond dat ik als 24-jarige "snotneus" niet tegen mijn 2 ervaren 40+-medewerkers kon zeggen "kom jij maar even bij mij op kantoor dan zal ik je even vertellen wat je moet doen". Dáár heeft mijn stijl van leiding geven zich ontwikkeld. Een stijl waar ik nog geregeld de opmerking over krijg "dat jij dat zo dúrft aan te pakken!" Open, mét medewerkers, doel/resultaatgericht, bespreekbaar maken van onderhuidse zaken, achter mensen staan, zoeken naar de én-én-oplossingen. Vervolgens ben ik bij Melkunie Holland (de moeder van MONA) doorgegroeid, eerst als hoofd Kwaliteitsdienst (waar kwaiteitszorg een tweede vak voor me is geworden), later als lid van het MT van de stafdienst. Begin 30 en (weer) als eerste/enige vrouw in de top-50 van Melkunie. De fusie met Campina maakte bij heel veel mensen zowel positieve als negatieve zaken los. Heel goed en leerzaam, maar absoluut niet leuk om dat mee te maken. Ik heb mijn eigen afdeling prima door de fusie en organisatieveranderingen heen weten te loodsen en ben zelf (daardoor?) ook weer goed terecht gekomen in een nieuw MT (en weer als jongste en enige vrouw nu in de top-100 van Campina Melkunie). Toch begon het op dat moment, toen de storm geluwd was en de "routine" er weer inzat, te kriebelen en ben ik gaan solliciteren. Na net geen 10 jaar zuivel werd het toen kwaliteitszorg- en organisatieadviseur bij het interne organisatie-adviesbureau SORT van de Nederlandse Spoorwegen. Ik verdiende er flink minder, het "aanzien" van de functie was beduidend minder maar ik heb er een geweldige tijd gehad. Soms noem ik het mijn "sabbatical years". Volop mogelijkheden om je te ontwikkelen (ik was een "techneut" tussen de psychologen, sociologen en bedrijfskundigen) en een luilekkerland aan leuke opdrachten dwars door heel NS heen. De ene dag in een werkplaats, de volgende dag met conducteurs en een week later strategie en beleid met de hoofddirectie. Na 2 jaar werd duidelijk dat SORT (in mijn "bedrijfsogen" terecht) opgeheven zou worden. Ik ben vervolgens gevraagd als hoofd Sociale Zaken en lid van het 3-hoofdige directieteam van NS Beveiliging Services, een "kleinere" divisie (800 mensen!) van NS met daarbinnen de Spoorwegpolitie en de Ongevallenbestrijding. Ik had er naast P&O ook kwaliteitszorg, marketing en communicatie in mijn pakket. Naast een heel functiewaarderingstraject heb ik er met veel plezier met het directieteam een nieuwe strategie uitgestippeld. Na zo'n 2,5 jaar begon het echter te wringen met de directeur. In de publiciteit wordt in zo'n geval de zinsnede "een verschil van inzicht in het te voeren beleid" gebruikt. Dat was vervolgens de start van mijn zzp-leven. Opleiding
Naast mijn werk ben ik geregeld aktief in vrijwilligers/bestuurswerk. Ik merk dat ik ook dat behoorlijk zakelijk aanpak, ik zit er duidelijk NIET "voor de gezelligheid". Ik heb inmiddels geleerd dat ik bij de keuze van dit type werk daarop moet letten ... ik ben iemand die ook in bestuurswerk graag effectief en efficiënt resultaten bereikt. Ik heb bestuurswerk verricht voor o.a. een huiseigenaarsvereniging, voor vrouwenorganisaties, voor (vrijzinnige) kerkelijke organisaties en voor een stichting voor seniorenhuisvesting. |